Prokázáno: dojížděním do práce na kole k většímu štěstí
Že cyklistika a dojíždění na kole do práce má pozitivní vliv na psychiku lidí se říká už dlouho a patří k hlavním argumentům propagátorů aktivního cestování do zaměstnání, za studiem i zábavou ve městě. Nedávno ale byla publikována studie, která zmíněné potvrdila na velkém vzorku lidí a z dlouhodobé pohledu.
Studie, která vznikala ve Velké Británii 18 let, disponuje neuvěřitelným vzorkem 18 tisíc respondentů. Její autoři přitom zohledňovali i faktory jako je příjem dotázaných, zaměstnanost, zda mají děti či nikoliv a podobně, díky čemuž přinesli poměrně přesný přehled o návycích britské společnosti
"Naše studie ukázala, že čím více času lidé tráví při dojíždění do práce v automobilech, tím horší je jejich psychický pocit pohody. Naopak lépe se cítí, pokud si cestou do práce dopřejí delší procházku nebo jedou na kole," uvedl jeden z autorů studie Adam Martin.
Podle odborníků z ECF (European Cycling Federation) je publikovaná studie, která vyšla v Journal of Preventive Medicine a najdete ji natomto odkazu, důležitá z několika důvodů. Je to první práce, která se vztahem aktivní mobility a pocitem pohody a blahobytu, zabývá z tak dlouhého časového intervalu. Také metodologie výzkumu byla zvolena velmi dobře a je lepší než průřezové výzkumy, protože nám umožňuje zohlednit příčinnou souvislost. I díky tomu jsme schopni konstatovat, že pěší chůze a cyklistika prospívají vašemu psychickému zdraví," uvedl Dr. Randy Rzewnicki, referent ECF pro zdravotní politiku.
Z respondentů zahrnutých ve studii dojíždělo do zaměstnání autem 67 % lidí, zhruba pětina využívala městskou hromadnou dopravu, desetina chodila pěšky a jen 3 % jezdily na kole. "Určitě to nebylo poslední slovo, které cyklistika ve spojení s mentálním zdravím řekla. I když v této studii bylo jen málo cyklistů, přestože se může pochlubit 100 000 pozorováními za desetileté období," doplnil Rzewnicki.
Jak si ale odborníci z ECF uvědomují, sama studie nestačí pro dosažení lepšího zdraví a psychického stavu populace. "Je třeba jednat na politické úrovni a využít získaná data k lepšímu plánování a podpoře chůze a cyklistiky ve městech. Bez politického vedení nezískáme zdravější a šťastnější společnost," uvádí ECF na svých webových stránkách.
Studie jako je třeba právě tato mohou vést k tomu, aby lidé přehodnotili svůj vztah k cestování do zaměstnání. Může je to dovést k tomu, aby si zkusili i jiné formy cestování než je auto a přešli na způsob dopravy, který je lepší pro životní prostředí, společnost i je samotné.
Chcete další náměty, proč si pro dojíždění zvolit jízdní kolo? Najdete je v článku Pět důvodů proč jezdit do práce na kole.
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- Skončila výzva Do práce na kole
- Registraci k 10. ročníku Do práce na kole prodloužena
- Startuje 10. ročník výzvy Do práce na kole
- Kaufland nabízí zákazníkům unikátní stojany na kola
- Do práce na kole vyjedeme letos už podeváté
- Výzva Do práce na kole poprvé také v lednu
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích