Články

Baterie elektrokol se po zimě nemusí probudit

Baterie elektrokol se po zimě nemusí probudit

V zimě zapomínáme chránit akumulátory v elektrokolech, navigacích i jiných přístrojích. Přitom pokud jsou baterie dlouhodobě vystaveny teplotám nižším než optimálních 15 stupňů Celsia, může dojít k jejich poškození. Při nízkých teplotách se navíc snižuje kapacita baterií, například  při teplotě 0 stupňů Celsia klesá kapacita akumulátoru o 20 %. Jak s akumulátory v zimě zacházet, aby nedošlo ke zničení baterií nebo celých přístrojů?

 

Ideální teplota pro provoz i skladování baterií je mezi 15 a 20 stupňů Celsia. Nízké teploty pak mohou vést k jejich rychlému vybití, celkovému poklesu kapacity, ale i úplnému zničení. Pokud je baterie vystavena chladu jen dočasně, pak není defekt trvalý. Při zahřátí na pokojovou teplotu bude pracovat opět tak, jak jsme zvyklí. Pokud ale baterii necháme vystavenou nízkým teplotám dlouhodobě, může být její poškození nevratné.

„Kapacita všech typů baterií při nízkých teplotách dramaticky klesá. Míra procentuálního poklesu závisí na výši okolní teploty. Čím nižší je teplota venku, tím rychleji akumulátor ztrácí svou kapacitu a vybitá baterie vás překvapí dříve, než čekáte,“ informuje Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí široký sortiment baterií do mobilních přístrojů a aku nářadí. Pokud bude kapacita akumulátoru při běžné pokojové teplotě na úrovni 100 %, klesne její kapacita při teplotě 0 stupňů Celsia o 20 %, při −20 stupních Celsia poté o 40 %.

 

Častou chybu dělají uživatelé stále oblíbenějších elektrokol, ale také skútrů či koloběžek poháněných elektrickou energií. Ty jsou běžně přes celou zimu uschovány v chladné garáži nebo zahradním přístěnku, kde mohou teploty klesnout až pod bod mrazu. Chlad tak může vést ke zničení akumulátoru. Cena nové baterie se přitom pohybuje mezi 5 až 12 tisíci korunami, špatná péče o přístroj se tak prodraží. Pokud nemáme možnost uschovat kolo ve vytápěné místnosti, je vhodné alespoň vyjmout akumulátor a ten samostatně skladovat v teple. Pokud budeme chtít na elektrokole vyrazit i v průběhu zimy, nemusíme se projížďky obávat. Krátkodobé užívaní venku baterii neuškodí, je však třeba počítat s tím, že ukazatel energie bude méně přesný.

 

Někdy zapomínáme na to, že i sezónní zahradní nářadí má v sobě baterie a uschovávat toto nářadí v  zahradních kůlnách je pro jejich baterie stejným rizikem jako jsme zmínili u elektrokol. Vrtačky a šroubováky na elektrický pohon, sekačky, pily nebo plotové nůžky na baterie...i v těchto případech je dobré baterii skladovat mimo přístroj v místnosti s běžnou pokojovou teplotou. Baterie pak vždy skladujte nabité plně nebo alespoň na 80 % kapacity. Pokud přístroje nepoužíváte déle než půl roku, pak je dobré vždy po 6 měsících akumulátor plně nabít a vybít a poté znovu dobít na maximum kapacity.

Dalším přístrojem, který v zimě zapomínáme před mrazem chránit, je navigace. Často ji totiž ponecháme přes noc v promrzlém autě. Pokud se vám to stane, vyjměte před zapnutím přístroje akumulátor a dejte si jej do kapsy, aby se zahřál. Praktickým pomocníkem může být i gelový ohřívač rukou, který dodá baterii potřebné teplo. Až poté ji můžete vrátit zpátky do navigace. Nemělo by se to však stávat pravidelně, baterie by se mohla poškodit.

 

Riziko představují i radiátory nebo sníh

Akumulátory ohrožují i vysoké teploty, které je mohou poškodit víc než chlad. „Přístroje na baterie držte v dostatečné vzdálenosti od zdrojů tepla, jako jsou radiátory a krby. Zvláště nebezpečné jsou snahy o rychlé zahřátí akumulátoru z nízkých teplot, například pomocí fénu či trouby. V takovém případě může dojít k přehřátí a explozi baterie,“ varuje Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz. Vysoká teplota může způsobit nedostatečné nabití baterie, ale i snížit životnost akumulátoru. Pokud je baterie vystavena teplotě vyšší než 40 stupňů Celsia, kapacita okamžitě klesne o 10 %.

V zimních měsících však baterie ohrožuje i sníh. Do přístroje se totiž může dostat voda, která může baterii i celé zařízení nenávratně zničit. Pokud není přístroj vodotěsný, je dobré při používání i za sněhu či deště zvážit pořízení voděodolného obalu. V případě, že zařízení do styku s vodou přijde, je nutné jej okamžitě vypnout a vyjmout baterii a po příchodu domů jej nechat vyschnout. Opět platí, že k vysoušení není vhodné používat žádné zdroje tepla, přístroji a jeho akumulátoru uškodí.

 

 

Připraveno ve spolupráci s BatteryShop.cz, výhradním prodejcem baterií značky T6 power a oficiálním dovozcem výrobků značky iGo do České republiky.

 

13.02.2018 - Elektrokola - autor: redakce - 11209x

Související články

  1. Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
  2. Specialized Turbo Porto praktický náklaďák
  3. Bosch eBike Systems se zasadí o účinnější recyklaci baterií 
  4. Gogoro představuje Eeyo 1, ultralehké elektrokolo do města
  5. Elektrická silnička od Maserati má prestižní cenu za design
  6. UCI zavádí mistrovství světa na e-biku
  7. General Motors chce vyrábět elektrokola
  8. Leaos je elektrický single-speed s odnímatelnou baterií
  9. oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
  10. Staré kolo na odpis? Nikoliv, Petr Mikulka z nich vyrobí elektrokolo

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

  1. avatar
    #9 Matej41 - vloženo: 25.09.2020 v 16:40:31

    Koupil jsem za 45 tisíc korun elektro kolo z obchodu fitham .cz, kde mají treková, městská, horská i dětská. Našel jsem zde elektro kolo s největší kapacitou baterie na trhu, takže jsem neváhal a rovnou jsem ho objednal.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #8 Vojtechsadilek - vloženo: 24.09.2020 v 18:58:21

    Vy máte elektro kolo? jaké jste koupil? a jak jste s ním spokojený?

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #7 Matej41 - vloženo: 23.09.2020 v 20:07:00

    Ano máte pravdu, že v katalogu to je jinak, než potom může být realita. Základem je koupit elektro kolo s co největší kapacitou baterie. Potom dojezd záleží na váze majitele, terénu a povětrnostních podmínkách.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #6 Vojtechsadilek - vloženo: 21.09.2020 v 09:28:45

    Jak velký dojezd se dá očekávat od elektro kola? nemyslím katalogové hodnoty, ale opravdu skutečné zkušenosti, které s dojezdem máte.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #5 Deny - vloženo: 07.04.2018 v 15:30:34

    Podívejte se na www.moustache-elektrokola.cz, a prodávají to v obchodě Cyklospeciality :-)

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #4 Petr896 - vloženo: 06.04.2018 v 17:30:32

    Dělají se i horská elektrokola? kdo to prodává teda?

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #3 Benik3 - vloženo: 04.04.2018 v 21:52:34

    Doufám, že tento článek moc lidí nečte...

    Lithiové akumulátory zásadně NEskladujeme plně nabité, ale jen cca na 40% kapacity (okolo 3,8V). Stejně tak je lepší skladovat lithiovky v chladnějším prostředí (není myšleno pod bodem mrazu ale třeba 10-15°C).

    Graf který tu zobrazujete je pro pokles kapacity při vybíjení. Samozřejmostí je před uvedením baterie zpět do provozu ji nechat ohřát na pokojovou teplotu a pak teprve nabíjet...

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #2 Deny - vloženo: 04.04.2018 v 20:12:33

    Já má koupené horské elektrokolo s motorem od Bosche

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #1 Petr896 - vloženo: 03.04.2018 v 16:28:13

    Déval jsem se, že sortiment elektrokol je čím dál větší, které je tedy nejkvalitnější?

    odpověz na tento komentář

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama