Národní cyklistické strategie v Evropě
Stále větší počet evropských zemí závádí vnitrostátní cyklistické strategie, České republiky nevyjímaje. Tyto národní strategie stanovují jednotlivé cíle a aktivity pro rozvoj cyklistické dopravy na národní úrovni. Jak si stojí Česká republika v porovnání s ostatními evropskými zeměmi?
Cílem národní cyklistické strategie je, aby vláda stanovila jasný rámec pro rozvoj cyklistické dopravy v dané zemi a zapojila tak do procesu regionální a místní orgány. V rámci národní cyklistické strategie pak v koordinaci jednotlivých úrovní státní správy probíhá rozvoj cyklistiky výměnou informací a osvědčených postupů, spolufinancováním cyklistické infrastruktury, dopravního výzkumu a nebo osvětových kampaní.
Podle Evropské cyklistické federace je vedle hlavního cíle rozvoje cyklistické dopravy cílem národních cyklistických strategií umožnit rozhodování o nových legislativních a fiskálních rámcích (včetně např. úprav sazeb daní nebo daňových pobídek pro dojíždění na kole) a také samozřejmě podporovat místní rozvoj v oblastech spojených s cyklistikou - například cykloturistika a s ní spojený rozvoj služeb nebo vliv cyklistiky jako pohybové aktivity na zdraví lidí.
Snahu hodnotit objektivně úroveň cyklistiky v zemích Evropské unie naplňuje tzv. Eurobarometer (v PDF ke stažení zde). V sestaveném žebříčkupodle tohoto parametru figuruje Česká republika na 9. místě, tedy dokonce před takovými velmocemi jako je například Velká Británie, Francie nebo Itálie i našimi sousedy Polskem, Slovenskem a Rakouskem.
Česká národní Cyklostrategie u nás definuje další směry podpory cyklistické dopravy do roku 2020 (najdeje ji na www.cyklostrategie.cz). Dokument se zaměřuje na různé oblasti související s cyklistikou jako je rozvoj infrastruktury, bezpečnost silničního provozu, vzdělávání, komunikace a realizace cyklistických služeb. Strategie si klade za cíl dosáhnout 10% podílu cyklistiky v dopravě do roku 2020, což je dílčí cíl myšlenky "Vision 25" - podle ní by do roku 2025 měly jízda na kole, chůze, veřejná doprava a osobní automobily mít stejné, 25% zastoupení v cestách Čechů.
Přehled jednotlivých zemí, jejich současné a cílové podíly dopravy a hodnotu investic do rozvoje cyklistické dopravy přinesla Evropská cyklistická federace na svých stránkách ecf.com.
Foto: Region Alsace
Národní cyklistické strategie v EU
Země | Eurobarometer 12/2014 | Podíl cyklodopravy | Existence národní strategie | Celkové roční investice | Podíl investic na 1 obyvatele |
---|---|---|---|---|---|
Nizozemí | 36 % | 26 % | Ne | 410 mil. € | 24,4 € |
Dánsko | 23 % | 16 % | Ano | 67,5 mil. € | 12 € |
Maďarsko | 22 % | 19 % | Ano | 36,4 mil. € | 3,7 € |
Švédsko | 17 % | ||||
Finsko | 14 % | 8 % | Ano | ||
Belgie | 13 % | 8 % | Ano | ||
Německo | 12 % | 10 % | Ano | 93 mil. € (stát) | 1,15 € (stát) |
Slovinsko | 9 % | 6,7 % | Ano | ||
Česká republika | 8 % | 7 % | Ano | 17 mil € | 1,6 € |
Litva | 7 % | Ne | |||
Polsko | 7 % | Ne | |||
Rumunsko | 7 % | Ne | |||
Slovensko | 7 % | 1,5 - 2 % | Ano | 15 mil € | 2,78 € |
Rakousko | 6 % | 7 % | Ano | 27 mil. € | 3,2 € |
Chorvatsko | 6 % | Ne | |||
Itálie | 6 % | 4,7 % | |||
Litva | 6 % | Ano | |||
Estonsko | 5 % | Ne | |||
Bulharsko | 4 % | Ne | |||
Francie | 4 % | 2,7 % | Ano | 470 mil. € | 7,1 € |
Španělsko | 3 % | Ne | |||
Velká Británie | 3 % | >2 % | Ne | ||
Řecko | 2 % | Ne | |||
Irsko | 2 % | 2,4 % | Ano | ||
Lucembursko | 2 % | Ano | |||
Kypr | 1 % | Ne | |||
Portugalsko | 1 % | Ne | |||
Malta | 0 % | Ne |
*Zdroj: ECF (upraveno)
Související články
- Startuje 10. ročník výzvy Do práce na kole
- Jak se chovat na společné stezce pro chodce a cyklisty?
- Dooring – strašák pro městské cyklisty
- Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
- Nejlepším městem pro cyklisty jsou letos Otrokovice
- Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?
- Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Praha chce zlepšit ohleduplnost cyklistů, motoristů a chodců
- Brňané už díky Velonetu zhubli 80 kilo tělesného tuku