Články

Národní cyklistické strategie v Evropě

Národní cyklistické strategie v Evropě

Stále větší počet evropských zemí závádí vnitrostátní cyklistické strategie, České republiky nevyjímaje. Tyto národní strategie stanovují jednotlivé cíle a aktivity pro rozvoj cyklistické dopravy na národní úrovni. Jak si stojí Česká republika v porovnání s ostatními evropskými zeměmi?

 

 

Cílem národní cyklistické strategie je, aby vláda stanovila jasný rámec pro rozvoj cyklistické dopravy v dané zemi a zapojila tak do procesu regionální a místní orgány. V rámci národní cyklistické strategie pak v koordinaci jednotlivých úrovní státní správy probíhá rozvoj cyklistiky výměnou informací a osvědčených postupů, spolufinancováním cyklistické infrastruktury, dopravního výzkumu a nebo osvětových kampaní.

Podle Evropské cyklistické federace je vedle hlavního cíle rozvoje cyklistické dopravy cílem národních cyklistických strategií umožnit rozhodování o nových legislativních a fiskálních rámcích (včetně např. úprav sazeb daní nebo daňových pobídek pro dojíždění na kole) a také samozřejmě podporovat místní rozvoj v oblastech spojených s cyklistikou - například cykloturistika a s ní spojený rozvoj služeb nebo vliv cyklistiky jako pohybové aktivity na zdraví lidí.

Snahu hodnotit objektivně úroveň cyklistiky v zemích Evropské unie naplňuje tzv. Eurobarometer (v PDF ke stažení zde). V sestaveném žebříčkupodle tohoto parametru figuruje Česká republika na 9. místě, tedy dokonce před takovými velmocemi jako je například Velká Británie, Francie nebo Itálie i našimi sousedy Polskem, Slovenskem a Rakouskem.

Česká národní Cyklostrategie u nás definuje další směry podpory cyklistické dopravy do roku 2020 (najdeje ji na www.cyklostrategie.cz). Dokument se zaměřuje na různé oblasti související s cyklistikou jako je rozvoj infrastruktury, bezpečnost silničního provozu, vzdělávání, komunikace a realizace cyklistických služeb. Strategie si klade za cíl dosáhnout 10% podílu cyklistiky v dopravě do roku 2020, což je dílčí cíl myšlenky "Vision 25" - podle ní by do roku 2025 měly jízda na kole, chůze, veřejná doprava a osobní automobily mít stejné, 25% zastoupení v cestách Čechů.

Přehled jednotlivých zemí, jejich současné a cílové podíly dopravy a hodnotu investic do rozvoje cyklistické dopravy přinesla Evropská cyklistická federace na svých stránkách ecf.com.

Foto: Region Alsace

 

Národní cyklistické strategie v EU

Země Eurobarometer 12/2014 Podíl cyklodopravy Existence národní strategie Celkové roční investice Podíl investic na 1 obyvatele
Nizozemí 36 % 26 % Ne 410 mil. € 24,4 €
Dánsko 23 % 16 % Ano 67,5 mil. € 12 €
Maďarsko 22 % 19 % Ano 36,4 mil. € 3,7 €
Švédsko 17 %        
Finsko 14 % 8 % Ano    
Belgie 13 % 8 % Ano    
Německo 12 % 10 % Ano 93 mil. € (stát) 1,15 € (stát)
Slovinsko 9 % 6,7 % Ano    
Česká republika 8 % 7 % Ano 17 mil € 1,6 €
Litva 7 %   Ne    
Polsko 7 %   Ne    
Rumunsko 7 %   Ne    
Slovensko 7 % 1,5 - 2 % Ano 15 mil € 2,78 €
Rakousko 6 % 7 % Ano 27 mil. € 3,2 €
Chorvatsko 6 %   Ne    
Itálie 6 % 4,7 %      
Litva 6 %   Ano    
Estonsko 5 %   Ne    
Bulharsko 4 %   Ne    
Francie 4 % 2,7 % Ano 470 mil. € 7,1 €
Španělsko 3 %   Ne    
Velká Británie 3 % >2 % Ne    
Řecko 2 %   Ne    
Irsko 2 % 2,4 % Ano    
Lucembursko 2 %   Ano    
Kypr 1 %   Ne    
Portugalsko 1 %   Ne    
Malta 0 %   Ne    

*Zdroj: ECF (upraveno)

 

09.03.2015 - O čem se mluví - autor: redakce - 4194x

Související články

  1. Startuje 10. ročník výzvy Do práce na kole
  2. Jak se chovat na společné stezce pro chodce a cyklisty?
  3. Dooring – strašák pro městské cyklisty
  4. Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
  5. Nejlepším městem pro cyklisty jsou letos Otrokovice
  6. Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?
  7. Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
  8. Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
  9. Praha chce zlepšit ohleduplnost cyklistů, motoristů a chodců
  10. Brňané už díky Velonetu zhubli 80 kilo tělesného tuku

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama